Una manera de conceptualitzar la manera l'aprenentatge a l'ordinador és mitjançant les metàfores. Aquestes ens expliquen i ensenyem, com la tecnologia ens pots ajudar aprendre segons el paper de l'ordinador. Hi han 4 metàfores que són:
1. La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El nen explora en solitari per aprendre el que vol saber i el mestre té el paper de recolzament de l’alumne.
1. La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
- L'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle
- Un exemple d'aquest tipus de programa seria Entrena't per llegir o bé les activitats de JClic.
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El nen explora en solitari per aprendre el que vol saber i el mestre té el paper de recolzament de l’alumne.
- Una evolució del llenguatge Logo és Scratch. Imagina, programa i comparteix.
- Es poden crear amb molta facilitat, històries, jocs interactius, dibuixos... i compartir-los a través de la Xarxa des de l'espai web del MIT.
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials
Un exemple, senzill, es pot veure a la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistema fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta:
- Formula una hipòtesis (planta) i forma una conclusió, a la qual arribarem després de l’observació.
- Ensenya als nens com seria la realitat i que el que fan té conseqüències.
- Una vegada es treu una conclusió es realitzar un aprenentatge més significatiu que si l’orinador fos el tutor, com a JCLIC.
- Simulacions ens apropen a la realitat on no podem arribar. EX: anar lluna.
- Crear hàbits ( regar planta cada dia)
- Permet accelerà el procés i veure que succeiria en un futur. ( No hem d’esperar a que passin 20 dies perquè planta creixi, podem veure-ho al instant).
4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet.
Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
Ordinador és més que una eina. Altres autors, com ara Jordi Vivancos, pensen que considerar l'ordinador només com una eina o una caixa d'eines ens limita, no ens deixa veure les enormes possibilitats que té l'ordinador en els entorns educatius.
La tasca a realitzar:
Després d'haver llegit i experimentat amb les diferents metàfores, he realitzat un quadre on hi han més exemples d'aquestes. El quadre està penjat a Scribd, una web on et pots fer usuari i compartir tots els teus treball i observar els dels altres, a més acceptar diversos formats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada