divendres, 4 d’octubre del 2013

La competència comunicativa

Avui a la classe de COED hem parlat sobre la competència comunicativa.

La competència comunicativa és allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants, és a dir, saber com actuar en un context o en un altre depenent de la cultura. 

Els components de la competència comunicativa són quatre tipus de coneixements i habilitats:

Competència lingüística/gramatical: fa referència al domini del codi lingüístic (oral i escrit) i s'ocupa de: el nivell fonològic, el nivell morfològic, el nivell sintàctic i el nivell lèxic i semàntic. És un nivell essencial però no l'únic que hem de tenir en compte.

Competència sociolingüística: fa referència a les regles socioculturals d'ús. S'ocupa de: la situació dels participants (depenent de si parles amb amics, professors...), els propòsit de la interacció (objectius: convèncer, emocionar...) i les normes i convencions de la interacció.

Competència discursiva: fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere. S'ocupa de: la cohesió de la forma (que les idees entre sí estiguin relacionades amb connectors, marcadors...) i la coherència en el significant (triar el tipus de text que toqui i que les idees siguin pertinents)

Competència estratègica: fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per: compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències, és a dir, no saber expressar una idea per falta de paraules o no tenir prou paraules per expressar una idea. Els bons comunicadors recorren a sinònims, repetir, formular preguntes retòriques... i afavorir l'efectivitat de la comunicació (té a veure amb noves tecnologies o suports tecnològics)




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada