Avui a la classe de COED hem parlat sobre la
competència comunicativa.
La competència comunicativa és allò que un
parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en
contextos culturalment significants, és a dir, saber com actuar en un context o
en un altre depenent de la cultura.
Els components de la competència comunicativa
són quatre tipus de coneixements i habilitats:
Competència lingüística/gramatical: fa
referència al domini del codi lingüístic (oral i escrit) i s'ocupa de: el
nivell fonològic, el nivell morfològic, el nivell sintàctic i el nivell lèxic i
semàntic. És un nivell essencial però no l'únic que hem de tenir en compte.
Competència sociolingüística: fa referència a
les regles socioculturals d'ús. S'ocupa de: la situació dels participants
(depenent de si parles amb amics, professors...), els propòsit de la interacció
(objectius: convèncer, emocionar...) i les normes i convencions de la
interacció.
Competència discursiva: fa referència a la
combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent
i cohesionat en qualsevol gènere. S'ocupa de: la cohesió de la forma (que les
idees entre sí estiguin relacionades amb connectors, marcadors...) i la
coherència en el significant (triar el tipus de text que toqui i que les idees
siguin pertinents)
Competència estratègica: fa referència a les
estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències, és a dir,
no saber expressar una idea per falta de paraules o no tenir prou paraules per
expressar una idea. Els bons comunicadors recorren a sinònims, repetir,
formular preguntes retòriques... i afavorir l'efectivitat de la comunicació (té
a veure amb noves tecnologies o suports tecnològics)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada